lørdag den 27. august 2011

Et konkret valgoplæg

Mit forslag til en kattegatbro fra Århus til København går over Samsø og udvides med en helt ny by bygget fra grunden anbragt midt i Danmark.
Jeg fik selv ideen i 1971, men der er andre der har set lyset:
Link fra siden www.Kattegatbro.dk
Google-søgning 

Noget i retning af denne tegning.
Broen bør projekteres som motorvej med tre spor plus magnetbane-tog som dem i Japan eller
..plus almindelige godstog på separat spor. Evt. Førerløse tog i stil med dem fra KBH lufthavn.
Projekteringen kan realiseres i etaper, hvor den basale er forberedt for de efterfølgende, hvoraf den første bør være den billigste. (2 Alm. togspor), som senere kan supleres med magnetbanen, og til sidst motorvejen.
En del føres som dæmning, og et par dele før og efter Tunø som bro, og sidste del under hovedsejlrenden som tunnel.

”Lysets by” forestiller jeg mig bygget som et vejnet udlagt som en kombination af en dobbelt-spiral og et edderkoppespind.
Det bør være med sejl-kanaler og lommer til husbåde (en slags Amsterdam/Venedig)

..hvorover skinnetaxaer føres i spiralen, og i jordhøjde godstogs-spiral til bl.a. containere og kontor-pavilloner og mandskabs-container/pavilloner kan føres frem til anbringelser (stabling) i ”reol-tårne” (med elevatorer og containerhejs) og i ”klumper” (med kraner).
Denne billige og flexible bo-form kan rumme mennesker med behov for mobilitet, hvor man kan ”tage huset med”..enten via tog eller pram, evt. vognmand.
Der bør nederst/yderst være en slags ”mobil-home-park og campingområder.

Der kan udskrives arkitektkonkurrencer om hvordan man får byen til at se flot ud trods billig-bo-formerne.

Yderligere kan der laves områder ind i mellem hvor der kan eksperimenteres i stil med bæredygtige selv-byggeformer. (Huse af ler og halm, og sådan noget).
Omkring centrum af dobbelt-spiralen placeres butikker og offentlige kontorer, inclusive skadestue/læge.
Industri i kælder og stueetager.
Øverst anbringes alternativ energi af forskellig art (solceller/solvarme/vindmøllerluft/vand og luft/luft varmepumper)

nederst i tilknytning til drivhusarealer (Randers regnskov) biogasanlæg og jordvarme-anlæg.

Post og pakke system a la automatisk transportbånd/luftpost til hver bolig.


Det smarte ved dobbeltspiralen er at den er one-way ensrettet begge veje. Du kommer hele byen rundt ind og ud igen samme vej: ligeud. Du kan ikke fare vild. Du sætter dig bare i nærbanen og stiger ud hvor du vil hen. Der er ingen skift og simpelthen linie 1. Ind-ud og derefter ud-ind. Ligesom i en rundkørsel kan du bare tage turen en gang til, hvis du glemmer at stå af. Det skal selvfølgelig være gratis. Så er der fire smutveje øst-vest og nord-syd. Af-veje til hurtig tømning. (ensrettede) for dem, der skal arbejde i Jylland eller Sjælland. Lynhurtigt. Nærbanen kører til Århus, og S-toget/metroen kører til KBH.
Ved havnen kan der være en lufthavn for motoriserede dragefly og luftskibe.
Luftskibe kan også transportere beboelses-pavilloner.
Niveau 2 kan der være en extra dobbelt-spiral til cykler og el-køretøjer, minibiler, ellerter, golfbiler, elektriske cykler o.l. mærkværdigheder:

..plus Nord-syd øst-vest rullende fortove a la lufthavn og handicap-mobiler/crossere.
På hver bo-containers tag kan der være ”hængende haver”, terrasser, udestuer, altaner.

Stable-tårnene kan designes ”trappe-formede”, firkantede, runde, ottekantede o.l. Der er mange kombinationsmuligheder. De skal fungere som skelet for ”bo-celler”, så de nederste kan trækkes ud som en slags skuffer, uden at de øverste behøver at flyttes. På den måde kan hver familie eller persons bolig flyttes fra land til vand, eller til et andet land efter lyst og behov.
Se

Husbåd.

Samsø er en dejlig ø, hvorfor skulle der ikke bo flere folk?
Befolkningstallet vokser hele tiden. Indvandrere må forventes i stigende omfang, og de skal vel have arbejde. De kan lave el-biler,
 eller sælge
computere, robotter i nye velfungerende lokaler med renseanlæg for eventuelle emissioner. Der kan være genbrugsværksteder, og hvis man bor lige ved siden af eller ovenpå, er der energibesparende kort til jobbet. Der kan være husdyr i forbindelse med nærliggende arealer med drivhuse. Der kan være fiske-farme, og der kan dyrkes tang, som kan forarbejdes til salat, dyrefoder, rense kloakvand og samtidig afgive ilt, og senere formuldes og give metangas(energi) eller biobrændsel (metanol) og gødning.
Forskning
seaweed-biofuel

Makroalger
http://blog.urtekram.dk/?p=1483
Samsø har allerede gang i store indsatser med bæredygtigt landbrug og energi. Desuden tradition for turisme og sejlsport. Der er sommerhuse, hoteller , og strandfaciliteter der kan udbygges yderligere med Tivoli, cirkus, kunstudstillinger, kunsthåndværk op langs østkysten nord for ”lysets by”.

Hvorfor skal det hele være så KEDELIGT?
Hvad med nogle VISIONER?
Hvordan skal det finansieres?
Ja, hvis folketinget vedblivende kræver arbejde for understøttelse, kontanthjælp, o.a. kan arbejdskraften komme derfra. Men vi må i det mindste kræve, at det kommer til at foregå på retfærdige og betryggende vilkår, sådan at arbejdstiden svarer til lønnen. Overførselsindkomsten korrigeres til mindre arbejdstid, så arbejderne får normal gennemsnitsløn for håndværkere (inden hvert fag) i normale jobs pr. time. Det vil sige noget i retning af halvdags-jobs for de aktiverede. Dermed sikres det at de ikke tager jobs fra folk, der rent faktisk er rigtigt ansatte i private firmaer. Samtidig skal den ydede arbejdstid gælde fuldt ud som optjening af ny dagpenge-periode i A-kasserne. Desuden skal man kunne få samme sats som før ”stats-jobbet” bagefter, eller ved afbrydelse p.g.a. Barsel, sygdom, ulykke, eller uddannelse.
Der må kun tvangsaktiveres indenfor folks eget fag, ellers skal det være frivilligt. Et tilbud eventuelt helst i forbindelse med relevant efteruddannelse.
Derudover bliver der udgifter til byggematerialer og værktøj.
Men Lindø-værftet kan så genåbnes, og det samme gælder andre steder, der tidligere har leveret til storebæltsbro/togtunnel og broen til Sverige, og tunnel til Femarn.
Sten(Bornholm), sand, kalk(kridt), træ, olie, gas o.a, har vi selv i DK.
Men ellers må der indkræves mere skat til formålet, så nationen slipper for at optage nye lån i udlandet.
Til gengæld får vi så nye mobile billige øko-boliger og forbedrede transportmuligheder. By-projektet giver muligheder for forskning og innovation i bæredygtighed og energibesparelses-tiltag. Arbejdskraft bliver opgraderet, og der er mulighed for masser af praktik-pladser.
Vi borgere burde sidde med ved bordet, når der skal godkendes tilbud fra udliciteringerne. Det såkaldt billigste tilbud er ofte ikke det bedste.
(tænk f.eks. på DSBs køb af IC4)
Måske kan det laves lovligt at bestemme, at 50% af de privat ansatte kan være med løntilskud i en enkelt halvårs-periode, (indslusning for langtidsledige) hvis ansættelse bagefter i yderligere et halvt år er garanteret (ellers skal tilskuddet tilbagebetales til staten), og måske kan man lave en slags kooperative stats-organisationer/firmaer/institutioner, der byder ind, og som har en formålsparagraf (mission) der hedder at de ansatte skal ansættes efter deres behov for arbejde / uddannelse, der ikke i praksis må diskriminere flygtninge og indvandrere, der søger job. Måske burde der endda være kvoter, hvor nydanskere har forret af hensyn til den fortsatte integration. En slags fair-work organisation, der udnytter vores nuværende tåbelige lovgivning på en bagvendt måde, så vi kan omdirigere støtten fra staten til vores egen fordel. Altså en skjult statsstøtte, som snigløber "det frie marked". I øjeblikket er det kun frit for kapitalejere og private aktieselskaber, ikke for FOLKET. Og da slet ikke for den enkelte borger, som for tiden ikke må sige nej til noget arbejde eller nogen arbejdsgiver, og ikke engang har lov at brokke sig over det, uden at blive truet af JOBNET med at blive smidt ud af dagpengesystemet.
Derfor bør det nuværende system med kontrol og tvangs-uopfordrede ansøgninger øjeblikkeligt afskaffes under alle omstændigheder. Det er spild af tid, og dybt uværdigt.
”Starthjælp” som halv kontanthjælp kaldes, bør kun gælde for indvandrere, uden statsborgerskab og kun, hvis de vælger ikke at deltage i reelle jobtilbud, eller relevante uddannelsestilbud.
PÅ den indviklede måde kunne man måske lave en slags omvendt snigløb i forhold til EU.
Altså: Vi lader som om vi ikke driver stats-virksomheder, og vi lader som om vi stadig dyrker licitationer uden protektionisme, for at gøre det lovligt at hjælpe danskerne mere end private udlændinges firmaer. Altså baglæns mod-svindel..?
Det ville kræve, at os, der sad med ved udlicitations-bordet, altid tog imod tilbuddet fra "fair-work"-institutionen. Det er faktisk forbudt, for det er jo en slags kartel eller monopol og "aftalt spil". Det er derfor, jeg kalder det "mod-svindel". Det er svindel for at svindle svindlerne. Så smarte klarer vi dog nok ikke at være ret længe ad gangen.
Ideen er heller ikke beregnet på at tjene penge til DK, den er beregnet på at undgå at sende arbejde UD af DK.
Efterlønnere og andre gamle og trætte vil have en særlig fordel ved halvdags-aktiveringen på Kattegatbroen og lysets by, eftersom en halv dag er nemmere at overkomme at udføre fysisk arbejde i, så man bedre kan holde til at være på arbejdsmarkedet i længere tid. Men den nuværende ordning må efterlønnere godt tage arbejde et bestemt antal timer pr. år, men det kræver jo at nogen vil ansætte dem, og her er der så en mulighed for at stille krav til arbejdsgiverne om kvoter, sådan at dem, der bliver fyret fra andre job skal have første prioritet på Kattegat-broen. Det gælder også for folk, der f.eks. bliver fyret fra banker, der indskrænker (for nylig eksempelvis 2000 fra Nordea), og folk, der blev fyret fra Vestas, fordi virksomheden flytter arbejdspladser ud af landet, osv.
For efterlønnere og andre ældre vil dette forslag give en mere værdig tilbagetræknings-fase, hvor man kan føle sig nyttig og bruge sin erfaring og viden ved at deltage og bidrage til et fælles samfunds-projekt, der gavner hele landet. Men det kræver at der udvises respekt for disse mennesker og deres særlige behov. Samtidig opnår de ansatte medejerskab til bro og by, så de via folkeaktier kan få en ekstraindtægt ad åre fra brugerbetaling og udlejning.
Lysets by vil i den første periode kunne fungere som brobygger-boliger (skurvognsby og camping). Landets mange lystbåde kan deltage med transportmuligheder (og midlertidig flydende bopæl). Ejerne skal så tildeles gratis bådepladser.
Må jeg minde om D-Dag under 2. verdenskrig, hvor landgangen i Normandiet blev udført med alle mulige slags skibe, så her peger jeg på en historisk mulighed for at skabe en ”ny front mod recession”.
En ny front mod gældsætning og fattigdom, hvor vi kan samles om en fælles kamp mod Danmarks sociale og økonomiske nedtur.

Hvis vi sørger for at vilkårene for byggefolkene bliver ”en behagelig fælles hobby” finansieret bl.a. via folkeaktier og PFA og ATP og øremærkede sær-skatteopkrævninger, så hver deltager bidrager både med personligt arbejde og får et direkte medejerskab, der bliver en slags selv-finansiering gennem brugerbetaling (transit-togbilletter) og udlejning af containertårn-pladser, m.m.
Mens du bygger, udgøres en del af din løn af dine egne folkeaktier, og bagefter får du indtægter af renter fra dem. Du bygger og bruger en bro og en by, som bliver en del af vores fælles infrastruktur, samfundets blodårer og nervebaner, der bringer os hurtigt og effektivt nærmere sammen, og dermed styrker det danske samfunds sammenhængskraft på mange måder. Formålet med projektet skal ikke være at maksimere en upersonlig international kapital (istklasses profit), men derimod at skabe muligheder for i praksis at indføre ligestillings-kvoter mellem nydanskere/gammeldanskere og kvinder/mænd.
Sådan at alle de resurser vi faktisk allerede har og har haft længe, bliver aktiverede på en positiv (forholdsvis frivillig) humanistisk måde, hvor vi opbygger et nyt folkeligt fællesskab, der er åbent for hele verden med hensyn til innovation og samarbejde, og forbedring af livsvilkår for alle.
I stedet for sure gamle fremmedhadere kan vi blive dygtige, velansete og gensidig anerkendte moderne verdensborgere, der konkret arbejder for at forbedre Danmark og gøre os til en respekteret nation i hele verden. Sådan en nation, som andre gerne vil ligne og leve op til.
Fra at være en nation af selvfede, snæversynede små-krejlere kan vi udvikle os til at blive et foregangsland på humane og innovative områder, hvor vi lever i harmoni med naturen.
Engang var vi foregangs-folk for sexuel frihed og anti-autoritær innovation og ligeberettigelse. Ved eksemplets magt kan vi igen blive stolte over at være danskere. I stedet for nedgroede negle i krummede tæer, og indestængt mistroisk selvhad, kunne vi igen blive et fyrtårn blandt verdens mennesker. Vi kan igen lære at favne bredt.
 Kattegat-broen støttes af:
De radikale:
Niels Sjøberg, østjylland
Dansk folkeparti:
Hans Kristian Skibby
Socialdemokraterne:
Nicolai Wammen
Enhedslisten:
Per Clausen (Ålborg)






3 kommentarer:

  1. Du virkelig har masser af tror for denne jul. Jeg tror, ​​du er en stor hjem dekoratør. Jeg tror du sikkert gjorde noget for din biopejs

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist brændt et eller andet af i den biopejs... ;o)

      Slet